Verpleegkundigen van vier zorgorganisaties (Aafje, Humanitas, Laurens, Lelie zorggroep), verenigd in coöperatie Spoedzorg Rotterdam verzorgen de acute thuiszorg voor de Huisartsenposten in Rotterdam, in de avond, nacht-en weekenden. Wie één van de vier huisartsenposten in het Rijnmondgebied belt en niet naar een huisartsenpost (HAP) kan toekomen, krijgt als dit nodig is een verpleegkundige van Spoedzorg Rotterdam op bezoek. Door deze unieke en succesvolle pilot met één triage en tien gezamenlijke zorgpaden worden de huisartsenposten en ambulances ontlast. De pilot is daarom nu structureel: een mooie ontwikkeling in de juiste zorg op de juiste plek.
Regionaal samenwerken is een van de oplossingen om de zorg toekomstbestendig te maken. Dat is de reden waarom Spoedzorg Rotterdam en de vier huisartsenposten in de regio Rijnmond steeds meer samenwerken. Sinds kort zijn de verpleegkundigen nu ook fysiek aanwezig op Huisartsenpost Zuid in het Maasstad Ziekenhuis en Huisartsenpost Noord in het Franciscus Gasthuis. “De verpleegkundigen luisteren mee met de triagisten en staan klaar als een huisbezoek binnen de afgesproken zorgpaden nodig is. De lijntjes zijn hierdoor heel kort”, vertelt Annemijn Goeree, manager bij Spoedzorg Rotterdam.
Tien zorgpaden
Om de samenwerking soepel te laten verlopen, hebben de organisaties tien zorgpaden vastgesteld. Daniëlle Hulscher, één van de verpleegkundigen van Spoedzorg Rotterdam biedt bijvoorbeeld tilassistentie na een val, plaatst of vervangt katheters en verzorgt wonden. En dat is slechts een greep uit de handelingen. Daniëlle: “Bij elk huisbezoek tref je een andere situatie aan. Het is acute zorg, dus dan is snel schakelen belangrijk. Dat kan stressvol zijn, maar het geeft ook een kick.”
De voordelen
De samenwerking ontlast de huisartsen en triagisten. “Door de inzet van Spoedzorg Rotterdam is de drempel lager om een zorgverlener bij een patiënt langs te sturen. Soms zijn telefoontjes onduidelijk en wil je gaan kijken om goed te kunnen inschatten wat er nodig is. Dan moet een huisarts ernaar toe en dat gaat weleens ten koste van de consulten op de huisartsenpost, zeker als er ’s nachts maar twee artsen werken. Nu sturen we een verpleegkundige. Zij zijn onze ogen en oren en dat is heel waardevol”, vertelt Annette, locatiemanager van een van de Huisartsenposten. “Wij hebben bovendien veel ervaring in de ouderenzorg, want het zijn veelal ouderen die naar de huisartsenpost bellen”, vult Annemijn aan. “Het team van Spoedzorg Rotterdam bestaat uit verpleegkundigen die gedetacheerd zijn vanuit ouderenzorgorganisaties Aafje, Humanitas, Laurens, Lelie Zorggroep.”
De verpleegkundigen rijden met een auto vol middelen en materialen. Annemijn: “We hebben bijvoorbeeld wondmaterialen en katheters mee, zodat we direct kunnen handelen.” In de praktijk merkt Daniëlle dat het soms ook sociale visites zijn. “Sommige ouderen zijn eenzaam en angstig. Dan kan het checken van vitale functies als saturatie, bloeddruk en de pols al geruststellen.”
Samenwerking op lange termijn
In oktober ontving Spoedzorg Rotterdam 90 oproepen waarvan de verpleegkundigen van Spoedzorg in 85% de melding volledig zelfstandig konden afhandelen en zonder verdere inzet vanuit de huisartsenpost of ambulancedienst. Dat maakt deze pilot een groot succes. Op dit moment worden gesprekken gevoerd met zorgverzekeraars over continuering van de financiering. Voor organisaties die een soortgelijke samenwerking willen aangaan, hebben Annemijn en Annette één tip: “Gewoon doen! Maak goede afspraken met elkaar over de zorgpaden en financiering en ga daarna gewoon aan de slag.”